Алтернативен линк |
СЪДЪРЖАНИЕ
Трите царства на мъртвите. Животът между смъртта и новото раждане
Мистерията на Голгота. Значението на естествените науки в нашето съвремие. Теологията като пречка за разбирането на Христос. Въздействието на мъртвите и на Христос върху човешката съдба. Появата на Христос в етерния свят.
Берн, 29 ноември, 1917 г. . . . . . . . . . . . . 7
Смъртта като преобразуване на живота
Отношенията към мъртвите. Въздействие на мъртвите в кръвта и в нервната система. Принцип на обръщането в общуването с мъртвите. Заспиване и събуждане. Свързване на чувствения живот с представите. Отношение на живите към по-младите и по-възрастните починали. Съчувстваща и егоистична болка. Помен за починалите млади хора и починалите възрастни хора. Историческият, социалният и етичният живот са зависими от общуването между живите и мъртвите.
Нюрнберг, 10 февруари, 1918 г. . . . . . . . . . . . 34
Човек и свят
Въздействие на духовната наука върху представите, чувствата и волята. Естественонаучните представи в социалния живот действат разрушително. Човекът като микрокосмос в макрокосмоса. Лабораторията би трябвало да се превърне в олтар. Несръчност поради едностранчивост. Интелектът причинява загуба на инстинктите. Инстинктите трябва да се одухотворят. Възприемане на духа чрез „създаване на едно различно темпо“. Училището би трябвало да дава импулси през целия живот. „Световният наставник“ Уилсън.
Хайденхайм, 29 април, 1918 г. . . . . . . . . 56
Предзнаменованията на времето
Изток, Запад, Средна Европа. Произход на думата „Бог“. Земно тяло, земна душа, физическа култура, духовна култура. Църквите. Какво е това, което обикновено се почита като „Бог“? Изтокът и новата духовност. Ленинизмът като горчива ирония. Тагор, задача на Средна Европа между Ориента и англоамериканизма.
Улм, 30 април, 1918 г. . . . . . . . . . . . . . 78
Съпротивата на човека срещу духа
Отношения между живите и мъртвите. Заспиване и събуждане. Мъртвите като съветници на живите. Лойд Джордж, Матиас Ерцбергер. Развитието на Гьоте. Фауст и Вагнер. Мефистофел, Луцифер и Ариман. Психоанализата. Ото Вайнингер. Макс Десоар. Оскар Хертвиг. Гибон. Трайчке. Изпитания на дарованието.
Хамбург, 30 юни, 1918 г. . . . . . . . . . . . 102
Какво върши ангелът в нашето астрално тяло?
Действието на йерархиите в човека. Цели на бъдещото човечество. Братство, свобода на религиите, прозиране в духовната природа на света. Луциферическите и ариманическите противодействия: сексуални инстинкти, разболяващи действия на лечебните средства, злоупотреба с техниката.
Цюрих, 9 октомври, 1918 г. . . . . . . . . . . . 137
Превод от немски д-р Димитър Димчев
Как да намеря Христос?
Атеизмът като болест, отричането на Христос като нещастие, отричането на духа като идиотизъм. Мистерията на Голгота и науката. Харнак. Ситуацията на човечеството по времето на Мистерията на Голгота. Годината 333. Пораждане на евангелията чрез атавистичното ясновидство. Тертулиан. Годината 666. Юстиниан. Академията в Гондишапур. Мохамед. Съборът в Константинопол през 869 г. Ангелус Силезиус. Йоханес Мюлер. Езикът като жест. Уилсън и Херман Грим.
Цюрих, 16 октомври, 1918 г. . . . . . . . . . . . . 162
Бележки към това издание . . . . . . . . . . 190
Литература . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Бележки към текста . . . . . . . . . . . . . . . 192
Относно отпечатаните лекции . . . . . . . . . . . 197
Рудолф Щайнер – живот и творчество . . . . . . 199