Рудолф Щайнер
www.rudolfsteinerbg.com

НАЧАЛО

Контакти | English




< ПРЕДИШЕН ТЕКСТ | КАТАЛОГ С ТЕКСТОВЕ | СЛЕДВАЩ ТЕКСТ >

Послеслов. Указания

GA_130 Езотеричното християнство
Алтернативен линк

ПОСЛЕСЛОВ

Лекциите, събрани в предлагания том излизат за пръв път в този вид. Те не са били предвидени за издаване и Рудолф Щайнер не е преглеждал стенографските записи. Заглавията на отделните лекции са дадени от Мария Щайнер. Записките са направени от различни слушатели, като някои от тях могат да бъдат считани за добри и предават почти дословно думите на лектора; при други ясно се долавят известни празноти в текста, или представляват кратки, откъслечни резюмета. Последното важи особено за лекциите в Кьолн, 29. Януари 1911, Щутгарт, 28. Ноември 1911 и в Сент Гален, 19. Декември 1912, но поради важното им съдържание те са прибавени като приложение.

Темите, обсъждани в този том са още по-подробни описания на изложеното в книжката „Духовното ръководство на човека и човечеството (Събр.Съч. 15), излязла през Август 1911, следователно малко преди първата лекция в този том. Това следва да се има предвид най-вече за по-доброто разбиране на бележките, възпроизвеждащи лекцията в Кьолн от 29. Януари 1911. Бележките от лекцията в Сент Гален от 19. Декември 1912 следва да бъдат съпоставени с лекционния цикъл „Окултни изследвания върху живота между смъртта и новото раждане” (Събр.Съч. 140), както и с лекциите в Касел от 29. Януари, Виена, 8. и 9. Февруари 1912, включени в цикъла „Прераждане и Карма тяхното значение за съвременната култура” (СЪбр. Съч. 135).

Рудолф Щайнер е изнасял тези лекции в рамките на тогавашното Теософско общество, където поначало е застъпвал самостоятелно изградена от него Духовна наука или антропософия. Според негови по-късни научни указания термините „Теософия” и „теософско” са заменени с „Духовна наука”, „духовно-научно”, „антропософско”.

УКАЗАНИЯ

Събраните в този том лекции излизат за първи път в този състав. Лекциите от Рудолф Щайнер не бяха предназначени за печатане и той самият не е преглеждал направените по тях записки. Ето защо заглавието на това издание и заглавията на отделните лекции не са дадени от него.

Доколкото лекциите бяха вече публикувани в отделните издания, техните заглавия бяха дадени от Мария Щайнер.

Самите записки са много различни. Едни от тях могат да се считат като добри, почти дословно предадени думи от Рудолф Щайнер. При други се чувствуват празноти. Други представляват само съкратени или само бедни, откъслечни бележки. Това важи особено за лекциите изнесени в Кьолн на 29. І. 1911 г. в Щутгарт на 28. ХІ. 1911 г. и в Сент Гален на 19. ХІІ. 1912г. Обаче поради голямото значение на тяхното съдържание, те са прибавени като приложение към тома.

Темите са по-нататъшни разширения на описанията дадени в малката книжка "Духовното ръководство на човека и на човечеството", "Духовнонаучни резултати за развитието на човечеството", която излезе в 1911 г., следователно малко преди първата лекция на този том. Обръщаме вниманието върху тази връзка особено за по-доброто разбиране на оскъдните бележки, с които е предадена лекцията от Кьолн, изнесена на 29. І. 1911 г. Напротив относно бележките върху лекциите от Сент Гален, изнесена на 19. ХІІ. 1912 г. трябва да се има предвид томът "Окултни изследвания върху живота между смъртта и едно ново раждане"/1911-13 г., пълно издание 1961 г. / и изнесените в Касел на 29. І. , във Виена на 8 и 9. ІІ. 1912 г. - томът "Прераждане и карма и карма и тяхното значение за настоящето"/5 лекции: Берлин 23, 30. І., Щутгарт 20, 21. ІІ. , Берлин 5. ІІІ. 1912 г. /, пълно издание 1959 г.

По времето, когато Рудолф Щайнер изнасяше тези лекции, със своята антропософска ориентирана Духовна наука той още се намираше в тогавашното Теософско общество и употребяваше думите "Теософия", "теософски", обаче винаги в смисъла на неговата от самото начало антропософски ориентирана Духовна наука. Съобразно с едно по-късно указание на самия Рудолф Щайнер тези наименования са заменени тук с "Духовна наука", или "Антропософия", "духовнонаучно", или "антропо- софско".

Към стр. 9:

Предговор от Мари Щайнер: Мари Щайнер написа предговора за отделните издания на лекциите от Лугано и Лукарно, 16 и 19. ІХ. 1911 г. "Христовия импулс в историческото развитие", Дорнах 1947 г. Последните три раздела са добавка от Предговора към "Мисията на Християн Розенкройц, нейният характер и задача", Дорнах 1947 год.

основаването от Х. П. Блаватска Теософско общество: Елена Петрова Блаватска - родена с името фон Хан /Екатеринослав, южна Русия, 1831-1891 Лондон/ основава заедно с полковник Х. С. Олкот в 1875 г. в Ню Йорк Теософското общество, което скоро след това се премести с център - Индия /Аднар при Мадрас/.

Тайното учение: Синтез на науката, религията и филосо- фията. Том І - Космогенеза, том ІІ - Антропогенеза, Лондон 1888 год. Един 3-ти том бе издаден от Ани Безант по ръкописи, Лондон 1897 г. Роберт Фрьобе е направил превод от 3-то английско издание на немски език "Тайното Учение". "Съединение на науката, религията и философията". Лайпциг 1899-19061издателство Араката, Улм 1960 г.

Макс Мюллер: /1823-1900 г. /. Един от най-знаменателните ориенталисти на 19то столетие.

Дойсен: /1845-1919 г. /. Философ и индолог.

Към стр. 10: Рудолф Щайнер: Той преживя своята младост: Виж Рудолф Щайнер "Пътят на моя живот", пълно издание 1962 г.

заплануваният в Геноа конгрес: Виж Рудолф Щайнер "Историята и условията на Антропософското общество". Осем лекции в Дорнах VІ. 1923 г. пълно издание 1959 г.

Към стр. 12: цел на изнесените в 1911 и 1912 г. лекции: "Значение на кар- мата"Виж към това изнесените в Берлин и Щутгарт лекции "Прераждане и карма и тяхното значение за културата на настоящето", пълно издание 1959 г.

Към стр. 13: Йешу бен Пандира, когото между другите очерни също и Хекел: В неговата книга "Мирови Загадки", Бон 1899 г. От Йешу бен Пандира произхожда... Евангелието на Матея: Матей беше ученик на Йешу бен Пандира. Виж Рудолф Щайнер - "Евангелието на Матея", 12 лекции, Берн, ІХ. 1910 г. , пълно издание 1959 г.

Към стр...: Съвременното Теософско движение: Виж Мария Щайнер в Предговора на стр...

Към стр...: една година, която има голямо значение: 1899 г.: Краят на Кали-Юга /Тъмната епоха/, която трая 3101 г. пр. Хр. до 1899 сл. Хр.

Към стр...: Владимир Соловьов: 1853-1900 г. Избрани съчинения, 5 тома, преведени от руски от Хари Кьолер /Хариет фон Вакато/. Виж том. І, 2 част: Неделни и Великденски писва, стр. 254 и следв.. "Кратък разказ за Антихриста", Щутгарт 1922 г. По-нататък стихотворения преведени от Мария Щайнер, Дорнах 1959 г.

Към стр...: както посочих в Базел: Рудолф Щайнер, "Евангелието на Лука", 10 лекции, Базел, -Х. 1909 г. пълно издание 1955 г. Нирманакайя: В източната окултна наука наименованието за тялото на едно Същество Буда, след като е минало в съвършенство.

Към стр...: Йоан от Дамаск... една книга във формата на роман: Ле- гендата за Варлам и Йосафт. Първи немски превод на гръцкия текст от Феликс Либрехт, Мюстер, 1847 г. Нов превод от Лудвиг Бухард, Мюн- хен /издателство Театин/.

Към стр...: "Изпитание на душата", която /драма/ бе представена в Мюн- хен: Втората от модерните мистерийни драми на Рудолф Щайнер, първо предаване в Мюнхен през лятото на 1911 г. Виж: Четири Мистерийни драми /1910-1913/, пълно издание 1962 г.

Към стр...: мечтанието на Сократ: Виж указанието на стр...

Към стр...: Целзус: римски философ, средата на 2-то столетие сл. Хр. На- писал книгата "Истинското слово", първата полемика против Християн- ството.

Към стр...: Урим... Тумим: На еврейски - Блясък и Мъдрост. Виж 2. Мойсей 28 и следва.

Към стр...: Йозафант - същото има за Бодисатва: Виж указанието на стр.., по- нататък Ернст Куп, "Варлам и Йосаф". Една библиографсколитературно-историческа студия, Мюнхен 1894 г., съчинения на Княжеската Баварска Академия на Науките.

Към стр...: Саббатай Зеви /1626-1676 г./: в 1666 г. се представя за Ми- сия, но след това преминава към мохамеданската религия. Виж Й. Ка- щайн, "Саббатай Зеви, Мисията от Измир", 1930 г.

Към стр...: Християн Розенкройц: Една личност на 14-то столетие, която историята не счита за историческа, позната легендарно от две розенкройцерски съчинения: "Откритието на братството на високопохвалния орден на Р. К.", Касел 1614 г. и "Познанието на високопохвалното брат- ство на високопочитаното розенкройцерство", Касел 1615 г. Според тези съчинения Християн Розенкройц е един германец от благороден про- изход, който е живял от 1378 г. до 1484 г. Името се явява за първи път в 1604 г. в Страсбург: "химическата сватба на Християн Розенкройц. 1459 г. ", чийто автор беше Йохан Валентин Андрее като носител на вдъхновението на Християн Розенкройц. Виж Рудолф Щайнер "химическата сватба на Християн Розенкройц", статия излязла в списанието... Мюнхен 1917/1918 г. Напечатано отново в Йохан Валентин Андрее, Химическата сватба на Християн Розенкройц, преведено от Валтер Вебер, Щутгарт 1957 г.

Към стр...: тайните фигури на розенкройцерите: Тайните фигури на розенкройцерите от 16-то и 17-то столетие, 3 тетрадки, Алтона 1785-88 г. /анонимно/. Тетрадка І съдържа една студия от Хинрекус Мадатанус Теософус: излиза 1621 г.

Към стр...: Хинрекус Мадатанус Теософус: Анаграматичен псевдоним на последователя на Парацелзий Хандрианес от Минзихт, първоначално Зойменихт, има на един алхимик, който има заслугата да е описал първи камъка на пресеченото вино /антимоноксидкали/. Той е бил син на един пастор от Брауншвайг, живял от 1590 до 1638 г. Виж Ц. С. Пихт, Хинрекус Мадатанус в списание..., Щутгарт 1927 г. 1годишн. VІІ т. 4.

Към стр...: Х. П. Блаватска - "Разбулената Изида": 2 тома, Ню Йорк 1877 г. на немски: "Един ключ на учителите върху древните и модерни мистерии, наука и богословие", Лайпциг /1909 г. /.

Към стр...: Виденман... Дросбах: Максимилиян Дросбах написа в 1849 г. съчинението "Прераждане, или разширение на въпроса за безсмъртието по емпиричен път според познатите природни закони". Без назоваване на своето име той обяви една награда за най-доброто развитие на написаните в тази книга мисли на стойност 40 златни дуката. Чрез това бе даден повод за написване съчинението на Густав Виденман /1812-1876 г./ "Мисли върху безсмъртието като повторение на земния живот", Виена 1851 г., което получи наградата. Малкото съчинение бе издадено отново заедно с една статия на Ц. С. Пихт "Изникването на идеята за прераж- дането при лекаря и философа Густав Виденман към 1850 г. " в издателство Щутгарт 1961

Към стр...: Хайнрих Кунрат: Практикуващ лекар и автор на много алхимически съчинения/1560-1605 г. /. Явяващото се в един запис от лекции име "Нашни Куни" би трябвало да сочи с "Куни" върху Кунрат.

Към стр...: Сократ... че добродетелта е нещо, което може да се научи: В диалозите на Платон "Менон" и "Протагорас".

Към стр...: цитат от Шопенхауер: Дословно: "оказа се, че да проповяд- ваш морал е лесно, но да основеш морал е трудно". В "Относно волята в природата". Едно обяснение на потвърждението, което философията на автора е получила чрез емпирическите науки откакто тази философия излезе на бял ден", Хамбург 1836 г. Виж Пълни съчинения в 12 тома с увод от Рудолф Щайнер, Наследници по Книжарницата Й. Г. Коташе, Щутгарт и Берлин/1894 г. /том 6ти. В сравнение с доброто повече зло: Вместо "повече" можем свободно да изберем "море". В неговата цялост това място е предадено с празноти.

Към стр...: Макс Планк: 1858-1947 г. Основател на квантовата теория. "Становището на по-новата физика към механистичния възглед за природата", лекция държана на 23. ІІІ. 1910 г. на 82-то Събрание на германските природоизследователи и лекари в Кьонигсберг: Лайпциг 1910 г.

Към стр...: Д-р Бройер: Йозеф Бройер, виенски интернист. Виж Рудолф Щайнер "Пътят на моя живот", пълно издание 1962 г., по-нататък лекцията от 10. ХІ. 1917 г. върху Психоанализа, напечатана в "Антропосо- фия", списание за свободен духовен живот, Щутгарт, годиш. 17. книга 3 и 4/ІV-ІХ 1935 г. /.

Към стр...: Шуберт, Готхилф Найрих фон/1780-1860/, натур-философ: Историята на душата, Щутгарт 1839 г.

Към стр...: Фолкелт, Йохан/1848-1930 г./: Сънищната фантазия, Щутгарт 1875 г. Виж също Рудолф Щайнер, "Загадки на философията в нейната история представени като очерк", Пълни съчинения 1955 г.

Към стр...: вчера ние чухме: В публичните лекции, Мюнхен 19. ХІ. 1911 г. "От Парацелзий до Гьоте". От тези лекции не е запазен никакъв запис.

Към стр...: това, което Хиеронимус разказва: Виж Рудолф Щайнер "От Исуса към Христа", 11 лекции, Карлсруе, Х.1911 г., Пълно издание 1958 г.

Към стр...: в публичната лекция: Нюрнберг 1. ХІІ. 1911 г. "От Исуса към Христа". От лекцията не е запазен никакъв запис.

Към стр...: на един нов обработвател на науката на сънищата: До сега не можа да бъде установено.

В отговора на зададените въпроси: Виж указанието на стр. . .

Към стр...: цикъл върху Откровението: Виж Рудолф Щайнер, "Открове- нието на Йоана" 13 лекции, Нюрнберг, VІ. 1908 г. Пълно издание 1961 г.

Към стр...: лекции както в Мюнхен, така също и в Щутгарт: Отнася се за лекциите от Мюнхен 18, 20. ХІ. 1911 г. и от Щутгарт 28. ХІ. 1911 г. Всички те се съдържат в настоящия том.

Към стр...: цитат от Гьоте: От "Сентенции в проза", Раздел 6 в Гьоте- вите естествено научни съчинения, издадени с уводи и коментари от Рудолф Щайнер, том ІV към Теорията на Цветовете, 1883 г.

Към стр...: че днес се говори толкова много върху тази тема: Виж Пред- говор от Мария Щайнер, стр... и следващата.

Към стр...: Едуард Шуре: Виж Рудолф Щайнер/Едуард Шуре, "Луцифер" - "Децата на Луцифер", драма от Едуард Шуре, преведена от Мария Щайнер фон Сиверс, в свободни рими от Рудолф Щайнер, Дорнах 1955

Към стр...: един северен учен: Не можа да бъде установено.

Към стр... Трокслер: Игнац Паул Витал /1780-1866/, лекар и практикуващ педагог в Базел и Берн: Лекции върху философията, Берн 1835 г. и "Погледи в съществото на човека", 1811 г.

Към стр... в прага при моя цикъл: Рудолф Щайнер "Окултна физиоло- гия", 8 лекции, Прага, ІІІ. 1911 г. , Пълно издание 1957 г.

Към стр...: Лесинг.. идея за прераждането: Възпитанието на човешкия род, Берлин 1780 г.

Към стр...: Виденман: Виж указанията на стр...

Към стр...: Хебел... Дневник: "Според прераждането на душите е възможно сега Платон отново да бъде наказан на училищния чин за това, защото - не разбира Платона". Дневниците на Хебел № 1335.

Към стр...: Бисмарк: Мисли и спомени, 1898 г. 2 тома.

Към стр...: публични лекции: Виена 6 и 7. ІІ. 1912 г.: Смъртта и безсмъртието в светлината на Духовната наука и Същност на вечността и природата на човешката душа в светлината на Духовната наука. Лекциите не са напечатани.

Към стр...: всички религии и всички философии.. могат да бъдат сведени към 12 основни типа: Виж Рудолф Щайнер, "Човешката и космическата мисъл", 4 лекции, Берлин І. 1914 г. Пълно издание 1961 г.

Към стр...: понеже написах върху Ницше една обективна книга: Фридрих Ницше, един борец против своето време /Ваймар 1895 г./. Пълно издание 1962 г.

Към стр...: предмет на публична лекция: Дюселдорф 5. V. 1912 г.: "Духовното ръководство на човека". От лекцията не е запазен никакъв запис. Виж все пак книжката "Духовното ръководство на човека и човечест- вото", Пълно издание 1960 г.

Към стр...: с него се свързва също едно друго същество: Тук има една празнота в записа.

Към стр...: по-добре просек в горния свят: Омир, Одисея, песен ХІ.

Към стр...: Анастасиус Грюн: Антон Грах фон Ауершперг /1806-1876/. "развалини", един епично-лирически цикъл излязъл в 1836 г. Стихотворението "Пет Великдена " съставлява неговия завършек. Тъй като сти- хотворението, едва ли вече е познато, то бе прибавено от Мария Щайнер още при първото издание на лекцията.

Към стр...: три точки на Теософското общество: 1. Да бъде образувана ядката на един всеобщ братски съюз на човечеството, без разлика на вяра, нация, съсловие и положение. 2. Да се развива познание то на дълбоките духовни истини, ядката на истината на всички религии. 3. Да бъдат изследвани по-дълбоките духовни сили, които дремят в човешката природа и в останалия свят.

Към стр...: в Християния бе обърнато вниманието върху мисията на Буда: Човекът в светлината на теософията, окултизма и философията, 10 лекции Християния, Осло VІ. 1912 г., Пълно издание 1956 г., лекция 9-та от 11. VІ. 1912 г. Виж също лекцията в Нойшател, 18. ХІІ. 1912 г. /в настоящия том/ и Берлин 22. ХІІ. 1912 г., лекция 5-та в "Животът между смъртта и новото раждане в отношение с космическите факти".

Към стр...: народът не чувствува дявола никога: Гьоте, "Фауст" І, Изба- та на Ауребах в Лайпциг.

Към стр...: основен труд на Коперник: Нюрнберг, 1543 г.

Към стр...: Николай Кузански: /1440 г. /.

Към стр...: от основаването на средноевропейската секция на Теософ- ското общество: Виж Рудолф Щайнер, "Историята и условията на Антропософското движение и отношение с Антропософското общество”, 8 лекции Дорнах VІ. 1923 г. Пълно издание 1959 г. в Швейцария цикли от лекции върху Евангелията: Евангелието на Йоана, 8 лекции Базел

ХІ. 1907 г. , излезли в бюлетина "Какво става в Антропософското общество"/1946/47/, Евангелието на Лука, 10 лекции Базел ІХ. 1909 г. , Пълно издание 1955 г., Евангелието на Матея, 12 лекции Берн ІХ. 1910 г., Пълно издание 1959 г. Евангелието на Марка, 10 лекции, Базел ІХ. 1912 г., Пълно издание 1960 г.

Към стр...: проповедта в Бенарес: Първата проповед на Буда след неговото озарение: "Върху осемчленния път, причината на страданието и премахването на страданието".

Към стр...: бележит геолог Зюс: Едуард Зюс/1831-1901/австрийски геолог, "Лицето на Земята", 3 тома, Виена 1883-1901 г.

Към стр...: Бурдах: Кондрад Бурдах /Кьонигсберг 1859-1936 г. Берлин/, главният застъпник на духовно историческия метод в изследването на езиците и литературата.

Към стр...: и следва: Противниците на Архаите... противници на Архангелите: Тук бележките са само обяснителни и евентуално даже погрешни.

Към стр...: във вас живее божествената искра, вие сте богове: Йоан, 10, 34.

Към стр...: ще бъдете като Бога: 1. Мойсей, 3, 5.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ


placeholder