Рудолф Щайнер
www.rudolfsteinerbg.com

НАЧАЛО

Контакти | English




< ПРЕДИШЕН ТЕКСТ | КАТАЛОГ С ТЕКСТОВЕ | СЛЕДВАЩ ТЕКСТ >

14. Въпроси и отговори, 16 Юни 1924

GA_327 Биодинамично земеделие
Алтернативен линк

ВЪПРОСИ И ОТГОВОРИ

16 Юни 1924

Твърд и течен оборски тор. Към въпроса за констелациите на Зодиака. – Ролята на електричеството в природата. – Подквасване на храната. Зелено торене. Употреба на човешки тор. Моралност и начин на мислене.

Въпрос: Течният оборски тор същата азовоорганизираща сила ли има като твърдия оборски тор?      

Д-р Щайнер: Важното при този въпрос, разбира се, е, че течният и твърдият оборски тор се смесват в определено съотношение и се употребяват така, че двата съвместно, съдействат за организиращата сила на почвата. Тази връзка с Аза е напълно валидна за твърдия оборски тор, но не и за течния оборски тор. Всеки Аз, също и в потенциално състояние, трябва да действа свързан с астрална субстанция и твърдият оборски тор не би имал астрална субстанция, ако не е примесен с течен оборски тор. Течният оборски тор го подкрепя, защото има силна астрална сила. Твърдият оборски тор има по-силна азова сила. Твърдият оборски тор е повече мозък, а течният оборски тор е повече мозъчен секрет, повече астрална сила; той е повече това, което е течно в мозъка, той е повече мозъчна течност.   

Може ли да се дадат тук указания за констелациите, при които чрез изгаряне се приготвят препаратите?      

 Д-р Вреде: Точни указания тук не могат да се дадат. Необходими са още изчисления, които не могат да се на правят в този момент. Времето за изгаряне на насекомите обикновено е от началото на февруари до Август. За изтребване на полските мишки за тази (1924) година е подходящо времето от втората половина на Ноември до първата половина на Декември, като се знае, че от година на година периодите се изместват.    

Д-р Щайнер: Принципите на антропософския календар, както за сега са установени, трябва да се изпълняват и така човек може съвсем точно да се ръководи от този календар.   

Когато се говори за пълнолуние и новолуние, какво се има предвид, само денят на пълнолунието и новолунието или известно кратко време преди и след това?    

Новолунието се изчислява от момента, когато се появи тази картина. Тя се явява и постепенно изчезва. Пълнолунието се изчислява от времето, когато се явява тази картина (Рис.25), когато Луната е като тънък сърп, след което нараства и се изпълва целият кръг. Всеки период трае приблизително от 12 до 14 дни.      

antroposofiq_GA_327_25.jpg?fbclid=IwAR1Y

Може ли насекомите, с които не разполагаме по време на посочените констелации, да ги за пазим до момента на изгарянето?      

Трябва да се установи най-точно времето, кога да се произведе препаратът, а дотогава отделните видове насекоми могат да се съхранят.     

Трябва ли изгарянето на семето на плевелите да се прави през лятото или това може да стане по всяко време?    

Не много време след като семето е добито.     

Как стои въпросът с разпръскването на пепелта от насекоми, които нямат досег със земята?     

Пепелта трябва да прониква в земята, както и при другите насекоми. При насекомите не е важна физическата връзка, а свойството, което се придава на тази хомеопатична доза. Насекомото има съвсем друг вид сетивност и то избягва въздействието на разпръснатата по земята въпросна пепел. Не е пречка за това обстоятелството, че насекомото няма допир със земята.    

Как да се отнасяме към вредата от студа за земеделието и по-специално относно доматите? И в каква космическа връзка да разбираме студа?    

Ако искате доматите да станат големи и хубави, трябва да се държат на топло. Те страдат много от студа. Що се отнася до студа, до мраза изобщо, трябва само да си изясните какво намира израз в действието на студа. Действията при замръзването са винаги съществено засилване на космическото влияние върху Земята. Това космическо влияние се поддържа посредством определена температура. При определена температура имаме влиянието, от което растението се нуждае. И когато имаме трайно и интензивно застудяване, въздействието на небето върху Земята е прекалено силно, растението добива склонност да се превръща в стебло, да образува нишки, да изтънява и понякога, понеже е станало тънко, студът го обзема отвън и го унищожава, така че в прекалено силния студ имаме явление, което може да бъде извънредно вредно за живота на растението, именно защото в почвата навлиза твърде много небе.    

Къде трябва да се разпръсква пепелта от изгорените стършели, по тялото на животните или по ливадите и пасищата?  

Където животните ядат. Пепелта се разпръсква по полето. На нея трябва да се гледа като добавка към тора.      

Как най-добре да се борим срещу пирея?

Много е трудно да се получат семена от пирея.     

Щом пиреят, както казвате, се увеличава по такъв начин, че не дава семена, с това той сам се премахва. Щом като не се добиват семена, тогава в действителност го няма и самия него. Щом като това растение прониква в почвата и израства оттам, тогава човек може да се бори с него. Колкото до семената, такива винаги могат да се намерят достатъчно, защото количеството, необходимо за това, е съвсем малко. Нали се намира и четирилистна детелина.   

Позволено ли е хранителни вещества да се консервират с електрически ток?   

Какво бихте желали да постигнете с това? Вашият въпрос естествено задължава да се разгледа цялата роля на електричеството в природата изобщо. Утешително е все пак, че сега от Америка, където способността за наблюдение се проявява по-добре отколкото в Европа, та от Америка вече идват гласове, че в атмосфера, проникната отвсякъде с електрически течения и лъчения, хората не могат да се развиват по нормален начин, че всичко това влияе върху цялостното развитие на хората. Душевният живот се променя, той ще става друг, ако тези неща бъдат по-нататък развивани, както всъщност се проектира. Има значение дали снабдявате една област с парни локомотиви за железниците или ги електрифицирате. Парата въздейства по-съзнателно, електричеството въздейства страшно несъзнателно и хората съвсем не знаят откъде идват известни неща. Няма никакво съмнение, че развитието се движи в тази посока, като имам предвид, че електричеството се употребява като излъчено без проводници, а също и проведе но чрез проводници, за възможно най-бързо пренасяне на съобщения от едно място на друго. Този живот на човека, особено когато е потопен в излъченото без проводник електричество, ще въздейства така, че хората вече няма да могат да схващат съобщенията, които така бързо получават. Този живот унищожава способността за разбиране. Тези въздействия вече се долавят. Може да ви прави впечатление днес, че хората много по-трудно разбират това, което идва до тях, отколкото преди няколко десетилетия. Утешително е все пак, че от Америка се разпространява осъзнаване на тези неща. Знаем от друга страна, че когато се появи нещо ново, то на първо време обикновено се явява като лекарство. След това с него си служат прорицателите. Странното е, че при появата на някаква новост ясновидството се редуцира и приспособява към човешките работи. Има такъв ясновидец, който по примитивен начин пророкува на хората за лечебната сила на електричеството, докато преди това не би му хрумнало такова нещо. И така се раждат модите. Докато нямаше електричество, никой не би могъл да мисли за лекуване чрез него. Не само поради това, че е налице, но понеже вече е станало мода, то изведнъж се обявява за лекарство. Често облъчването с електричество няма по-голяма лечебна стойност, отколкото убождането с тънка игла. Не е електричеството, което лекува, а шоковото въздействие е това, което действа лечебно. Не бива да се забравя, че електричеството действа специално върху по-висшата организация, върху организацията на главата на човека и на животното, а при растенията действа извънредно силно върху организацията на корените. Ако дадено хранително вещество бъде облъчено с електричество, произвежда се храна, която води до постепенното склерозиране на животното, което я яде. Това е бавен процес не се забелязва веднага но най-напред се забелязва, че тези животни умират по-рано от нормалното. Човек няма да види причината в електричеството, а ще я припише на всевъзможни други фактори. Електричеството обаче не е нещо, предназначено да действа в живото, то не подпомага жизнените процеси; то не е способно на това. Живото същество, колкото е по-еволюирало, толкова повече се стреми да отблъсне електричеството това наистина е отблъскване и когато, от друга страна, живото същество е заставено да се отбранява, да прилага излишно защитни средства, тогава то постепенно става нервно, неспокойно и склеротично.   

Какво казва Духовната наука за консервирането на фуражите чрез подквасване и изобщо за процеса на ферментираме?       

Ако в този процес, взет в неговия широк смисъл, се прилагат соли изобщо, няма голяма разлика дали осоляването се прави при непосредственото хранене или солта се слага предварително във фуража. Ако фуржът има съвсем малко съдържание на соли, за да бъде доставен на различни места в организма, където трябва да действа, тогава неговото подквасване е правилно. Да кажем, че в дадена област имаме цвекло, видяхме също, че на него му е присъщо да действа точно на организацията на главата; за определени животни, за младия добитък например, то е предпочитаната храна. Ако в някоя област бъде забелязано, че животните, хранени с цвекло линеят, космите им опадват твърде рано и твърде много, тогава към фуража трябва да се прибави сол, като се знае, че храната не се отлага достатъчно в организма, където трябва да отиде, тя не достига там. Солта е веществото, което действа необикновено силно, така че храната да стигне до местата в организма, където е нужно.     

На какво становище е Духовната наука относно подквасването на цвекловите листа и друга зеленина?       

В случая трябва да се внимава да се достига оптималното, да не се прекрачва границата по отношение на подквасващото вещество. Подквасването и киселата ферментация изобщо няма вредно действие, ако се спази мярката и ако не се въздейства с твърде много прибавка, защото тъкмо солите са тази съставка на храната, която в организма остава такава, каквато е, без да се променя. Изобщо организмът – животинският организъм също, а човешкият организъм още повече е устроен така, че по най-разнообразни начини променя това, което е поел в себе си. Предразсъдък е вярването, че белтъкът например, който се поема в стомаха, се употребява по-нататък в същия вид, в който е приет. Този белтък трябва напълно да бъде превърнат в мъртва субстанция и тогава тя трябва да бъде преобразена от етерното тяло на човека отново на белтък, който сега е специфично човешки, специфично животински белтък. Всичко, което прониква в организма, трябва да бъде променено. Това, което казвам сега, важи даже за обикновената топлина. Ако трябва да го представя схематично (Рис.26), то приемете, че тук имаме един организъм, а тук топлината около него. Допускаме, че тук имаме мъртво дърво, което наистина има органичен произход, но вече е мъртво; имаме също топлина около него. Ако това е даден организъм, в него не проникването частичка от тази топлина, тя изобщо не прониква в него, а ако топлината навлезе в областта на организма, тя веднага се преработва от самия организъм, превръща се в преработена от него топлина другояче не може да бъде, докато в мъртвото дърво топлината прониква направо и там си остава същата топлина, каквато е навън в минералното царство.  

В мига, в който топлината прониква непроменена в самите нас, когато прониква в нас както в едно сухо дърво, в същия миг ние настиваме. Нищо, което прониква отвън в организма, не бива да остава каквото е, а веднага трябва да бъде преобразено. За солите този процес не се отнася, за солта той важи най-малко. Ето защо със солите за консервиране на

antroposofiq_GA_327_26.jpg?fbclid=IwAR1Y

фуражи, както Вие току що казахте, не може да се навреди, но това трябва да се прави разумно и да не се слага твърде много сол, тъй като по вкус няма да хареса на животното. Процесът е правилен дотогава, докато наблюдението показва, че е необходим за консервиране на храната.  

За препоръчване ли е да се подквасва фуражът без сол?   

Това е един процес напреднал твърде далече. В този случай става дума за свръхорганически процес. Когато е отишъл много далече, този процес е страшно вреден.     

Вредна ли е употребата на креда за потискане на киселата ферментация?    

Някои животни не понасят кредата, разболяват се. Отделни животни я понасят, но в момента не мога да кажа кои животни я понасят. Общо взето обаче на много животни тя не принася полза, напротив, те се разболяват.     

Кредата не неутрализира ли стомашния сок?

Тя го прави неизползваем.      

Бих желал да попитам, не е ли от голямо значение с какви намерения се пристъпва към отделните неща?

Има голяма разлика дали човек засява жито или разпръсква прах за унищожаване. Трябва да се има предвид отношението. Ако човек действа срещу насекомите с дадените тук средства, това няма ли извънредно силно въздействие върху кармата, отколкото ако в отделни случаи премахва животни с механични средства?    

Колкото до намерението, същественото тук е дали то е добро или е лошо намерение. Какво имате пред вид като казвате: „когато се унищожава, когато се разрушава“? Вземете в неговата цялост начина, по който трябва да се разсъждава за тези неща. Ако си помислите по този начин за днешната лекция например, в която обърнах внимание, че когато човек познава една работа и вижда как тя се осъществява, вижда например през какъв процес преминава в животното лененото семе и морковите, как всичко това става действителност, тогава човек не може да не бъде обзет от известно смирение. С това Вие придобивате възможността да работите за благото на човечеството, за благото на Вселената. Вредна работа е тази, която се върши пряко с лошо намерение, би трябвало да е налице вече лошо намерение. Така че аз не мога добре да си представя, че може да се действа зле, ако същевременно това служи на морала. Мислите ли, че е по-малко лошо да преследвате животното и да го убиете?       

Имах предвид начина, по който се унищожава, дали има разлика между унищожаването с механични средства или когато се действа космически?    

Да, тук влизат в действие много комплицирани съображения, чието разбиране зависи пак от това дали ги разглеждаме в по-големите, по-мащабните връзки. Представете си, че изтегляте от морето една риба и я убивате. Вие сте убили едно същество, извършили сте действие на определено ниво. Да приемем сега, че с една или друга цел вземате в един съд морска вода, пълна с много яйца на риби, с това сте унищожили цяла армия от живот. Сега извършвате нещо съвсем различно от убиването на рибата, това е случка на съвсем друго ниво. Когато един организъм в природата е достигнал завършения вид на риба, той е изминал определен път на развитие. Ако анулирате този път и се върнете назад, Вие докарвате нещо неподредено, намиращо се в безпорядък. Ако прекъсна процеса преждевременно, преди да се е достигнало до завършен организъм, тогава не извършвам същото като това, когато убивам един формиран организъм. Така аз свеждам поставения от Вас въпрос до следното: какво несправедливо върша като приготвям пепелта? Защото това, което унищожавам не влиза в сметката, то се намира в една друга зона. Касае се само за това, от което се нуждая, за да приготвя пепелта. Вижда се, че унищожавам много по-малко животни, отколкото ако трябва да събера тези видове животни и да ги убия по някакъв начин. Мисля, че ако вникнете във въпроса практически, а не абстрактно, тогава той няма да Ви се струва чудовищен.     

Могат ли да се използват човешките изпражнения и на каква предварителна подготовка трябва да бъдат приложени?      

Естествено, колкото е възможно по-малко. Защото те действат извънредно малко като тор и са много по вече вредни, отколкото може да бъде вреден който и да било тор. Ако искате да ги използвате, напълно е достатъчно това, което попада от само себе си в едно нормално земеделско стопанство. Ако искате да спазите мярката, трябва да се знае колко хора са в дадено стопанство и към животинския и друг вид тор да се смеси това, което идва от хората; това е максимумът, който може да се употреби, който няма да навреди. Големи вреди биха се получили, ако се употребява човешкият тор от големите градове в техните околности, тъй като от големите градове се получава такова количество, което може да залее огромни площи. Помислете само какво би станало, ако на някого му хрумне налудничавата идея да употреби на малка територия човешкия тор от големия град, например от Берлин? Нужно е само да опитате да консумирате зеленчуците, които растат там, за да се убедите в това. Опитайте това с аспержи или други продукти и ще видите какво е положението. Ако наторявате с такъв тор растения, с които се хранят животните, за тях това е особено вредно. В човешките изпражнения има много неразградени субстанции. Аспержата ги задържа в същото състояние, когато преминава през човешкия организъм. В това отношение абсолютното невежество доведе до ужасни увреждания в тази област.  

Как може да се води борба против червенката по свинете?    

Всъщност този въпрос е за ветеринарен лекар. Не съм си го поставял, тъй като още никой не ме е питал за съвет, но мисля, че това заболяване ще се повлияе добре, ако се предприеме намазване, натриване със сива антимонова бленда, с антимонов окис. Това принадлежи към областта на лечението, тъй като се касае за истинска болест.    

С този прах може ли да се води борба против дивата рапица, която е хибрид?      

Тези прахове, за които говорих, имат специфично действие само за видовете растения, от които са получени. Следователно растенията, добити чрез кръстоска с други видове, не биха могли да бъдат засегнати. Праховете не влияят на симбиозите.  

Какво ще кажете за зеления тор?   

Той има добрите си страни, особено ако се прилага за овощните култури. Тези неща не могат да се приложат генерално. Зеленото торене е полезно за известни растения. Трябва да се прилага при растенията, при които е нужно да се окаже силно въздействие за образуване на листа, на филизи. Ако човек иска да въздейства в тази насока, може да прибавя малко зелен тор.          


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ


placeholder