Рудолф Щайнер
www.rudolfsteinerbg.com

НАЧАЛО

Контакти | English




< ПРЕДИШЕН ТЕКСТ | КАТАЛОГ С ТЕКСТОВЕ | СЛЕДВАЩ ТЕКСТ >

ПАЗАЧЪТ НА ПРАГА. Душевни процеси в сценични картини

GA_14 Четири мистерийни драми
Алтернативен линк

ПРОБУЖДАНЕТО НА ДУШИТЕ

Душевни и духовни процеси

в сценични картини

*

 ДЕЙСТВАЩИ ЛИЦА, ОБРАЗИ И ПРОЦЕСИ

Духовните и душевни процеси на хората, представени в сценичната поредица от картини „ПАЗАЧЪТ НА ПРАГА“, представляват продължение на представените по-рано от мен картини от живота в „ПОРТАТА НА ПОСВЕЩЕНИЕТО“ и „ИЗПИТАНИЕТО НА ДУШАТА“. Всички заедно образуват едно цяло.

В „ПАЗАЧЪТ НА ПРАГА“ се явяват следните действащи лица и същества:

I. НОСИТЕЛИ НА ДУХОВНИЯ ЕЛЕМЕНТ:

1. Бенедикт, Водач на Слънчевия храм и учител на няколко човека, които се явяват в „ПАЗАЧЪТ НА ПРАГА“. (Слънчевият храм се споменава само в „ПОРТАТА НА ПОСВЕЩЕНИЕТО“ и в „ИЗПИТАНИЕТО НА ДУШАТА“.)

2. Хиларий Готгетрой, Велик Майстор на мистичен съюз. (Представен в по-ранен живот като Велик Майстор на духовното братство в „ИЗПИТАНИЕТО НА ДУШАТА“.)

3. Йохан Томасий, ученик на Бенедикт

II. НОСИТЕЛИ НА ЕЛЕМЕНТА ОТДАДЕНОСТ:

4. Магнус Беликозий, наречен Герман (в „ПОРТАТА НА ПОСВЕЩЕНИЕТО“), Наставник на мистичен съюз.

5. Алберт Торкваций, наречен Теодосий (в „ПОРТАТА НА ПОСВЕЩЕНИЕТО“), Церемониалмайстор на мистичен съюз.

6. Професор Капезий

III. НОСИТЕЛИ НА ВОЛЕВИЯ ЕЛЕМЕНТ:

7.Фридрих Траутман, наречен Романий (в „ПОРТАТА НА ПОСВЕЩЕНИЕТО“), Церемониалмайстор на мистичен съюз. (Превъплъщение на Втори церемониалмайстор на духовното братство в „ИЗПИТАНИЕТО НА ДУШАТА“.)

8. Теодора, ясновидка. (При нея волевият елемент се проявява под формата на наивно ясновидство.)

9. Доктор Щрадер

III. НОСИТЕЛИ НА ДУШЕВНИЯ ЕЛЕМЕНТ:

10. Мария, ученичка на Бенедикт

11. Феликс Балде

12. Госпожа Балде

СЪЩЕСТВА ОТ ДУХОВНИЯ СВЯТ:

Луцифер, Ариман

СЪЩЕСТВА ОТ ЧОВЕШКИЯ ДУХОВЕН ЕЛЕМЕНТ:

Двойникът на Томасий

Душата на Теодора

Пазачът на прага

Филия

Астрид

Луна

Другата Филия, духовно същество, което възпрепятства връзката на душевните сили с космоса.

Гласът на съвестта

Тези духовни същества не са алегории или символи, а са реалности, които за духовното познание са действителни физически лица.

1. Фердинанд Райнеке

2. Михаел Еделман

3. Бернхард Редлих

4. Франциска Демут

5. Мария Тройфелс

6. Луизе Фюрхтегот

(Това са превъплъщенията на дванадесетте селяни и селянки от „ИЗПИТАНИЕТО НА ДУШАТА“.)

Духовните същества, опосредстващи връзката на човешките душевни сили с космоса

7. Фридрих Гайст

8. Каспар Щюрмер

9. Георг Вармунд

10. Мари Кюне

11. Хермине Хаузер

12. Катарина Ратзам

Събитията от „ПАЗАЧЪТ НА ПРАГА“ се развиват приблизително тринадесет години след тези от „ПОРТАТА НА ПОСВЕЩЕНИЕТО“. Начинът на повторение на живота по отношение на „ПАЗАЧЪТ НА ПРАГА“ не трябва да се приема като всеобщо валиден закон, а като нещо, което може да се случи в повратна точка на времето. Например това, което се случва в Осма картина между Щрадер и дванадесетте човека, е възможно само в такава повратна точка на времето. Духовните същества, които се явяват в „ПАЗАЧЪТ НА ПРАГА“, не са алегории или символи. За този, който познава духовния свят като реалност, съществата в него са толкова действителни, колкото и физическите хора в сетивния свят. Който приема тези същества за алегории или символи, разбира погрешно цялостния начин на представяне на събитията в „ПАЗАЧЪТ НА ПРАГА“. Това, че духовните същества нямат човешки облик, какъвто трябва да имат на сцената, се разбира от само себе си. Ако авторът на тези душевни събития в сценични картини желаеше да покаже съществата като алегории, той не би го сторил по този начин. Разделението на лицата в групи (3 х 4) не е самоцел и не лежи в основата на изложението. То се получава – ретроспективно на мисленето – от събитията, които са замислени изцяло само за себе си и които от само себе си определят такова разделение. Да го поставя първоначално в основата на замисъла никога не би хрумнало на автора, но е допустимо да се приведе тук като резултат.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ


placeholder